Wij voldoen aan de kerndoelen voor het primair onderwijs.
De methoden zijn hierbij belangrijke hulpmiddelen.
Leerlijnen per vakgebied zijn echter leidend bij keuzes die we maken.
Op de St. Jozefschool gebruiken we de volgende methoden:
- Leefstijl
Met behulp van Leefstijl zorgen wij voor een gezond en veilig schoolklimaat. We stimuleren onze kinderen zich te ontwikkelen tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen.
— - Schatkist (groep 1 en 2; editie 3)
Spelenderwijs, onderzoekend en ontwerpend leren met keuzevrijheid en ruimte voor onze eigen activiteiten.
— - Taaljacht
Met de nieuwe taalmethode ‘Taaljacht’ spelen we in op het onderwijs van nu, waarin diversiteit vanzelfsprekend is. De leerlingen worden geactiveerd aan de hand van de coöperatieve werkvormen, waarbij de interactie tussen leerlingen centraal staat. Er is een duidelijke samenhang tussen taal, spelling en grammatica. De leerlingen zijn actief betrokken door de coöperatieve werkvormen en het proces staat centraal en niet het product.
- Wereld in getallen
De wereld in getallen biedt de allerbeste rekendidactiek, is uitdagend en preventief. We bieden een programma met een vaste opbouw en veel zelfstandig werken, met maximale ondersteuning. Het motiveert de kinderen met herkenbare filmpjes en boeiende rekenwiskundige vraagstukken.
— - Veilig Leren lezen
Wij gebruiken Veilig leren lezen kim-versie om kinderen te leren lezen in groep 3. De vernieuwde didactiek zorgt voor nóg betere leesprestaties.
– - Estafette
Estafette editie 3 biedt technisch, begrijpend én studerend lezen in samenhang aan. En dat in groep 4 t/m 8.
– - Join in (voor groep 1 t/m 8)
Join in brengt de klas in beweging en laat kinderen actief de Engelse taal verkennen. En toepassen, want meteen vanaf het begin spreken ze Engels met elkaar over onderwerpen die hen bezighouden. Niet de technische taalbeheersing staat centraal, maar datgene waarvoor je de taal gebruikt: communicatie.
- ICT
ICT is niet meer weg te denken uit het basisonderwijs. Op de St. Jozefschool wordt in iedere groep gebruik gemaakt van het digitale schoolbord. In alle groepen gebruiken de leerlingen Chromebooks. Via verschillende ondersteunende digitale methodeprogramma’s kunnen we de aangeboden lesstof verrijken. Er een duidelijke visie op het gebruik van digitaal materiaal, waarbij wij gebruik maken van een goede afwisseling tussen werkvormen p papier en digitaal. Deze vorm is bevordelijk voor het leerproces. Er wordt ook aandacht besteed aan mediawijsheid en digitaal pesten, hierbij is een grote betrokkenheid van ouders van belang. Groep 8 doet ieder jaar mee aan mediamasters. In deze lessen leren de leerlingen de omgangsvormen en de do’s en dont’s van onze digitale wereld.
. - Schrijfdans (voor groep 1 en 2)
Schrijfdans is schrijfbewegen op muziek. Aan het proces van leren schrijven kunnen we een belangrijk deel van de ontwikkeling van de kinderen koppelen: sensomotoriek, ontwikkeling van de hersenen, taalontwikkeling, expressie en creativiteit.
– - Pennenstreken
Pennenstreken is de meest gebruikte schrijfmethode van Nederland. Kinderen uit groep 3 t/m 8 leren vlot en leesbaar schrijven. De methode biedt verbonden schrift én blokschrift aan.
– - TopOndernemers
TopOndernemers is onze thematische zaakvakmethode voor de groepen 3 t/m 8. Leerlingen leren zichzelf kennen en ontdekken de wereld. Door thematisch onderwijs te combineren met actieve werkvormen komen de leerlingen tot nieuwe inzichten en ontwikkelen ze nieuwe vaardigheden.
– - 123Zing
Met de digitale muziekmethode van 123ZING geven we structureel én met plezier muziekles in groep 1 tot en met 8. De methode biedt energieke videolessen, liedjes en interactieve opdrachten en leerlingen maken zelf muziek.
– - Trefwoord
Centraal staat de leefwereld van kinderen. Kinderen worden uitgedaagd om aan de hand van eigentijdse- en Bijbelverhalen na te denken over levensbeschouwelijke thema’s.
– - Bewegen samen Regelen
Ons interactieve platform voor de beweeg-, sport- en spelactiviteiten.