De leerkracht van uw kind
Van de St. Jozefschool mag u goed onderwijs en professionele, deskundige leerkrachten verwachten die alles in het werk stellen om uit onze leerlingen, uw kinderen, te halen wat er in zit.
De leerkracht van uw kind is altijd het eerste aanspreekpunt. Dit kan op initiatief van de leerkracht of op initiatief van de ouder(s)/verzorger(s). Na een eerste gesprek is vaak nog niet (helemaal) duidelijk waarover de zorg precies gaat, daarvoor wordt dan een vervolgafspraak gemaakt.
Als er maatregelen genomen kunnen worden waardoor de zorg verdwijnt, stelt de leerkracht dat samen met u vast in een afsluitend gesprekje. In eenvoudige situaties kan dit ook telefonisch gebeuren. Het kan ook voorkomen dat gedurende de rest van het jaar meerdere voortgangsgesprekken gepland worden.
Verwachtingen t.o.v. de leerkracht in contact met de individuele leerling; hij/zij
- is betrokken, waardeert en respecteert het kind
- is helder over vorderingen, prestaties en grenzen van kinderen
- bevordert het zelfvertrouwen van het kind
- gaat niet alleen in gesprek met ouder(s)/verzorger(s), maar ook met het kind
Verwachtingen t.o.v. de leerkracht in contact met de groep; hij/zij
- houdt vorderingen van kinderen nauwkeurig bij in het leerlingvolgsysteem
- kijkt goed welke leerstof passend is voor uw kind (afstemming), het plan van aanpak is voor iedereen inzichtelijk (in groepsplan staat duidelijk welke acties ingezet worden)
- houdt rekening met de belangen van de gehele groep, ook al is dat soms strijdig met individuele belangen
- overlegt problemen met Intern Begeleider en/of externe hulpverleners
- bewaakt de beschikbare tijd
Verwachtingen t.o.v. de leerkracht in contact met de ouder(s)/verzorger(s), hij/zij
- staat open voor gesprek (op afspraak, niet tijdens lessen), biedt een luisterend oor
- neemt tijdig contact met u op bij problemen (wederzijdse verwachting)
- geeft duidelijkheid over professionele en persoonlijke grenzen